19 juli, 2024

Är Sverige starkt nog att motstå Amazons intåg?

Alla som arbetar med webb eller näthandel har hört det, i många år. Men först nu är det på väg att bli verklighet. Till vintern gör amerikanska handelsplatsen Amazon sitt intåg på den svenska marknaden, och det är många som är oroade.

På den amerikanska marknaden har Amazon vuxit lavinartat, främst på grund av sitt enorma sortiment, snabba leveranser och låga priser. Det är en av anledningarna att grundaren av Amazon – Jeff Bezos – nu är världens rikaste man. Men inte utan en kostnad…

På alla de marknader där Amazon etablerat sig, har det slagit ut en stor del av de lokala handlarna. Att konkurrera med en världsapparat med en budget större än de flesta länder, är få förunnat. Istället göds en konkurrensfientlig organisation allt mer. Småföretagare får allt mindre marginaler att leva på och den ekonomiska ojämlikheten i världen blir allt större. Något som drabbar både samhälle, individ och miljö på det stora hela.

Det som Bezos använder som lockbete för sin handelsplats, är att små och medelstora företag får möjlighet att konkurrera ”på lika villkor” som de stora jättarna. Marknadsplatsen är främst känd för konsumentvaror som böcker, hemelektronik, småprylar och kläder.
Som handlare på Amazon får man snabbt en möjlighet att nå ut till en stor mängd potentiella köpare, vilket självklart låter lockande för en liten företagare. Men det tar sedan inte lång tid tills den hårda konkurrensen pressar ner marginalerna till förlust och de extra avgifterna gör att Amazon blir den enda vinnaren. Amazon säljer även egna varor på marknadsplatsen, vilket de mindre handlarna omöjligtvis kan konkurrera med.

Man kanske tror att konkurrens och låga priser ”är bra för konsumenten”. Men att det skapas en överkonsumtion av billiga varor, att småföretagare blir arbetslösa och att vår BNP hamnar i amerikanska händer, är det verkligen bra på sikt?

Det kan även tilläggas att Amazon är en enormt stor motståndare till fackmedlemskap och deras arbetare tvingas på många håll arbeta för slavlöner, vilket är mer regel än undantag för amerikanska företag. Deras lobbyister påstås även ha gjort påtryckningar hos finansdepartementet för att komma undan den svenska kemikalieskatten. Så även om de sköter sin bokföring till punkt och pricka så har de många taggar utåt som utmanar sveriges företagsklimat.

Det enda som faktiskt kan hindra denna utveckling, är att du – både som konsument eller handlare – gör ett ställningstagande och gör aktiva val i din konsumtion, ja rentav bojkottar Amazon precis som ClasOhlson och många andra redan valt att göra.

Så jag undrar, är Sverige redo att stå emot Amazon?